Transparantie
Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Het is belangrijk om van deze fouten te leren, zodat ze in de toekomst niet meer voorkomen. Dit wordt mogelijk gemaakt door transparantie en een open foutencultuur. Beide zijn een integraal onderdeel van ons kwaliteitsbeheer. Om risico's tijdig te kunnen onderkennen, zijn gedetailleerde checklists bij Helios verplicht als veiligheidssysteem voor alle operaties. Voor elke operatie beoordelen anesthesisten en chirurgen gezamenlijk alle risico's voor de patiënt. Bij een verhoogd risico wordt de behandelstrategie aangepast om complicaties effectief te voorkomen. Alle stappen en beslissingen worden in overleg met de patiënt genomen.
Het voordeel van een goed werkend systeem
Het Patiënten Service Centrum zorgt voor een soepele aansluiting tussen klinische en poliklinische zorg, follow-up, revalidatie en verpleging. Zo kunnen dubbele onderzoeken en negatieve interacties tussen medicijnen worden vermeden. Hetzelfde geldt voor een efficiënte nazorg. Daarom hebben lokale artsen via het Helios-artsenportaal rechtstreeks toegang tot medische gegevens, resultaten en behandelresultaten van hun bij ons behandelde patiënten, mits de patiënt daarmee heeft ingestemd