Urineretentie verholpen door HOLEP-behandeling
Het voortraject
Woensdagochtend 05.00 uur op 27 juli 2021: van het ene op het andere moment kon ik niet meer kon plassen. Op weg naar de huisartsenpost alwaar werd geconstateerd dat ik zeer waarschijnlijk een acute vorm van urineretentie had. De dienstdoende huisarts besloot een katheter met “kraantje” te plaatsen. Na een week naar de huisarts om de katheter te verwijderen. Nog steeds was het voor mij onmogelijk te plassen. Nieuwe katheter. Verwijzing naar de uroloog van het ziekenhuis in mijn woonomgeving. De uroloog constateerde een goedaardige prostaatvergroting die de urineretentie veroorzaakte. De operatie zou gebeuren via de HOLEP-behandeling. Een lange periode, augustus 2021 – april 2022, van wachten brak nu aan. Wanneer krijg ik een oproep voor een operatie?
Begin april 2022 had ik genoeg van het wachten en besloot ik zelf tot actie over te gaan. Ik was op zoek naar een oplossing om sneller van mijn prostaatprobleem af te komen en om mij te “bevrijden” van mijn katheter met “kraantje”, die ik 10 maanden met mij meetorste. Ik belde mijn zorgverzekering voor wachtlijstbemiddeling, hierdoor kwam ik in contact met Zorgloket Duitsland. Tot mijn opluchting, maar ook tot mijn verbazing hoe dit mogelijk was, kreeg ik bericht dat ik binnen 3 weken voor een eerste gesprek bij de Helios Klinieken in Krefeld zou worden uitgenodigd. Bij de Helios Klinieken zouden ze ook de HOLEP-methode voor mijn prostaatprobleem toepassen. Onmiddellijk na het eerste gesprek werd al de datum vastgesteld van mijn operatie, drie weken later. Blij dat ik zo snel zou worden geholpen. Geen stress meer.