Tavi operatie Krefeld
Sinds september 2016 is mijn moeder al voor diverse onderzoeken in een Nederlands ziekenhuis geweest, ter voorbereiding op een Tavi-operatie voor het verkrijgen van een nieuwe hartklep via de lies. Om hiervoor in aanmerking te komen, diende ze talloze onderzoeken te ondergaan. Nadat dit veel tijd in beslag heeft genomen, mede door onderzoeken met grote tussenpozen, blijkt half december dat ze een grote hoeveelheid vocht achter de longen heeft ten gevolge van een lekkende hartklep. Mijn moeder wordt op dat moment steeds vermoeider en lustelozer. Op 9 januari 2017 krijgt ze te horen dat ze in aanmerking komt voor een operatie. Ze wordt op een wachtlijst geplaatst in Eindhoven, dit is een spoedlijst waarop 70 mensen staan. De wachttijd is vanaf 22 weken.
We gaan ons oriënteren op de mogelijkheden en de wachttijden elders. We komen via het zorgloket Duitsland terecht bij Ans van Haperen. We sturen het dossier van mijn moeder op. Binnen 2 weken krijgen we een telefoontje vanuit het Helios ziekenhuis in Krefeld. De opname, zonder een consult vooraf, is over een week.
Mijn moeder had het er eerst wel moeilijk mee om naar “het buitenland” te gaan, begrijpelijk als je 87 bent en de taal niet voldoende beheerst. Op 2 februari werden we hartelijk ontvangen in Krefeld door Ingrid, de Nederlands sprekende begeleidster. In 2 dagen tijd zijn alle onderzoeken gedaan en is de nieuwe hartklep ingemeten en besteld. Mijn moeder heeft vervolgens de operatie van het hart goed doorstaan, het probleem bleek de 2,5 liter vocht te zijn die achter haar longen zat. Middels een drain is het vocht weggehaald en kan mijn moeder herstellen.
Alles bij elkaar is het na 9 januari erg snel gegaan, we kunnen het nog bijna niet geloven. Zonder advies van met name Ans van het zorgloket, weet ik niet hoe het zou zijn gegaan. We zijn vol lof over de zorg in het ziekenhuis in Krefeld. Zeer positief over de begeleiding, de rust maar zeker ook de communicatie en de helderheid waarin alles werd uitgelegd. Ik blijf het onvoorstelbaar vinden dat we door niemand geadviseerd zijn om een behandeling in Duitsland te laten uitvoeren. Niet door de huisarts, de behandelende specialist of de zorgverzekeraar.
Hartstikke bedankt voor jullie inzet en warme zorgen.
Tonny de Brouwer
Dochter patiënt