Arthroscopie heup

Wat is een arthroscopie van de heup?

Een arthroscopie van de heup (ook wel kijkoperatie genoemd) is een chirurgische ingreep die wordt gebruikt om problemen van het heupgewricht en de omliggende weke delen te diagnosticeren en te behandelen. Deze operatie stelt de chirurg in staat om de oorzaak van de pijn of andere problemen van het gewricht vast te stellen. Sommige heupaandoeningen kunnen ook arthroscopisch behandeld worden.

Tijdens de heuparthroscopie plaatst de chirurg een kleine camera, een arthroscoop genaamd, in uw heupgewricht. De camera geeft beelden weer op een videomonitor en uw chirurg gebruikt deze beelden om de kleine chirurgische instrumenten te kunnen gebruiken. Deze manier van opereren resulteert in minder pijn voor de patiënt, minder stijfheid van het gewricht en verkort de tijd die nodig is om te herstellen.

Een arthroscopie van de heup wordt al vele jaren uitgevoerd, maar is niet zo gebruikelijk als een kijkoperatie van de knie of schouder.

Hier kunt u terecht voor uw arthroscopie van de heup

Waarom heb ik een arthroscopie van de heup nodig?

Uw arts kan een arthroscopie van de heup aanbevelen als u een pijnlijke aandoening heeft die niet reageert op een niet-chirurgische behandeling zoals rust, fysiotherapie en medicijnen / injecties die ontstekingen en pijn kunnen verminderen.

Een artroscopie kan worden aanbevolen als behandeling voor de volgende aandoeningen:

• CAM impingement
  • Pincer impingement
  • labrumscheur
  • dysplasie is een aandoening waarbij de heupkom abnormaal ondiep is. Dit legt meer druk op het labrum om de femurkop binnen de kom te houden en maakt het labrum gevoeliger voor scheuren.
  • synovitis
  • losse fragmenten van bot of kraakbeen die in het gewricht terecht zijn gekomen.
  • infectie van het heupgewricht

Voordelen van een arthroscopie

Dankzij de arthroscopie kunnen chirurgen nu minimaal invasieve technieken gebruiken om heupaandoeningen te behandelen waarbij voorheen vaker open chirurgische ingrepen nodig waren. Bij de arthroscopie zijn verschillende kleine incisies nodig, waardoor uw chirurg een arthroscoop (camera) en de bijbehorende chirurgische instrumenten kan inbrengen. In vergelijking met open chirurgische ingrepen veroorzaken deze kleinere incisies en hulpmiddelen minder verstoring van het heupgewricht wat resulteert in:

• minder pijn en littekens
  • minder complicaties
  • minder risico op infectie
  • kortere hersteltijd

Wat gebeurt er tijdens een heuparthroscopie?

Nadat u onder narcose bent gebracht wordt uw been in positie gebracht. Rond de heup worden twee tot vijf kleine sneetjes gemaakt om de camera en de benodigde instrumenten in te kunnen brengen. Een röntgenapparaat wordt gebruikt om het gereedschap in het heupgewricht te geleiden. Voor een beter zicht wordt de gewrichtsruimte gevuld met een steriele oplossing, zo kan de chirurg het gewricht goed beoordelen voordat de behandeling begint. Zodra het probleem is vastgesteld, zal de chirurg andere kleine instrumenten via afzonderlijke incisies inbrengen om het probleem te verhelpen.

Herstel

Bij een heuparthroscopie wordt er een kortdurende opname gepland. Na de operatie zult u met krukken moeten lopen. De fysiotherapeut kan al snel beginnen met training en lichte bewegingsoefeningen.

Wachttijd

In Helios kliniek Krefeld is er geen lange wachtlijst voor deze ingreep, normaliter vindt deze ingreep ± 3 weken na het eerste consult plaats als er geen verdere diagnostiek nodig is.